Als we ooit konden zien hoe snel de wereld kan veranderen en welk een impact dit heeft op foodservice en trends, dan was het wel het afgelopen jaar 2020. Zo zeer, dat we er ook (zeker gedurende het eerste halfjaar 2021) de komende periode danig rekening mee moeten houden. Wat gaat ‘terug naar het oude’ en wat zal ‘blijvend wijzigen”, we zullen het in 2021 ongetwijfeld mee gaan maken.
Waar zullen we sowieso rekening mee moeten houden:
- Maak plaats voor nieuwe smaken!
De consument legt een kritisch vergrootglas over zoet, zout en vet! Hierdoor komen smaken als umami, bitter en zuur nadrukkelijk naar voren. Vooral jongeren ambiëren een ander smaakpalet. Denk hierbij aan de opmars van plantaardig eten, waarin een techniek als roosteren gebruikt wordt om groente een hartige textuur te geven.
Ook een trend voor 2021 wordt het minder zoet maken van eten en drinken. Hierbij kun je denken aan kimchi, kombucha of groentefermentatie.
Ook de voorkeuren voor dranken veranderen, kijk maar een naar IPA bieren. De bittere smaak wordt, zowel door man als vrouw, steeds meer gewaardeerd.
- Afstand en beleefdheid zullen blijven!
Door alle perikelen van 2020 is een zekere afstand en beleefdheid teruggekeerd. In het nieuwe jaar 2021 zullen we zeker (voorlopig) niet meer terug gaan naar de intimiteit van voor Corona. We snappen allemaal dat de gastvrijheid van een handdruk ook een hoop bacteriën uitwisselen. Hier ligt een mooie uitdaging voor gastvrouwen- en heren. Hoe laat je beleefdheid en klantgerichtheid blijken zonder de handdruk, de driedubbele kus en misschien wel voorzien van een mondkapje? De ouderwetse communicatiemiddelen oogcontact en een beleefde knik kunnen naast gastvrijheid ook veiligheid symboliseren.
- Ultiem culinair gemak wordt misschien wel minder, maar verdwijnt niet!
Omdat veel horecagelegenheden de deuren moesten sluiten, raakten take-away en bezorging het afgelopen jaar in een stroomversnelling. Van eetcafé om de hoek tot de sterrenzaak: chefs verdiepten zich massaal in de wereld van bezorgen, afhalen, verpakken en de ultieme thuisbeleving. Gemak zaken, waarvan we in 2021 zeker geen afscheid zullen nemen. De piek zal, zodra de horeca weer open mag, afvlakken, maar de vraag zal blijven. Horecaondernemers doen er dan ook goed aan dit kanaal te blijven inzetten om hun omzet te garanderen, c.q. verhogen. Of het nu gaat via de afhaalbalie of de maaltijdbox, culinair gemak blijft!