Dat gasten vaker kiezen voor een bijzonder biertje is inmiddels een gegeven. Dit is geen hippe, maar een trend geworden. De horeca ziet een sterke toename in de verkoop van speciaal-en alcoholarm bier.De verkoop van bier gaat ten koste van andere alcoholische dranken zoals wijn en gedistilleerde dranken. 40% van de bierdrinkers kiest vaker voor bier dan voor een ander alcoholisch drank, omdat er veel meer te kiezen valt. Veel gasten hebben ook het gevoel dat het aanbod veel breder is geworden. Het aanbod is voor een deel sterk streek gebonden. Terwijl de diversiteit en keuze van wijnen op de Nederlandse markt enorm hoog is, blijft daarentegen het uitdragen van wijnen op de drankenkaart bij een gemiddelde horecazaak (met terras) achter t.o.v. het bier assortiment. In dat opzicht kunnen horeca ondernemers voordeel halen door naar het wijn assortiment te kijken. Gasten hebben behoefte aan meer keuze en dit geldt zeker ook voor wijn. Terwijl bier vaker wordt ingedeeld op biersmaak categorieën (bijvoorbeeld soepel & subtiel, fris & fruitig, donker & rijk) blijft wijn hierin achter! Daar valt zeker nog wel het een en ander te verbeteren. Help gasten bij hun keuze en deel wijnen ook in op wijnsmaak categorieën! Als ondernemer speelt u in op de keuzebehoefte en profiteert van extra omzet.