Nu 2019 bijna ten einde loopt, is het weer tijd om vooruit te blikken. Wat worden de nieuwe horecatrends in het jaar 2020? Hoe zorgt u ervoor dat u innovatief bent, blijft of wordt en ook in het nieuwe jaar actief gericht op uw gast blijft? Wij zetten de belangrijkste ontwikkelingen en trends in de horeca voor 2020 voor u op een rij.
Uit eten gaan is een totaalbeleving
Uit eten gaan draait al lang niet meer alleen om het hapje eten. De totaalbeleving wordt steeds belangrijker. Vanaf het moment dat de reservering wordt gemaakt tot aan het verlaten van het restaurant, wil de gast verrast en geëntertaind worden. Unieke en exclusieve ervaringen zijn in opkomst. Het draait niet alleen om avontuurlijke, grootste en meeslepende ervaringen, het gaat er vooral om dat het volledige concept klopt. Stem de verwachtingen van gasten, je locatie, het interieur, het menu en de ambiance goed op elkaar af, want in een steeds meer verzadigd horecalandschap zullen alleen de restaurants stand houden waarbij het totaalplaatje klopt.
Vegan & Vega op de menukaart
In 2020 kun je er als horecaondernemer echt niet meer omheen om Vegan en Vega gerechten op de kaart te zetten. Of u er nu zelf fan van bent of juist helemaal niet, u ontkomt er niet meer aan. Zorg voor verschillende vegetarische en veganistische opties op uw menukaart. Blijf origineel en wisselend in de keuze van vega of vegan gerechten en zorg ervoor dat (potentiele-) gasten weten dat deze gerechten bij u verkrijgbaar zijn via social media, stoepbord of andere uitingen.
Social Media Waardig
Het is al een tijdje een trend dat gasten graag een mooi opgemaakt bord of heerlijk gerecht willen fotograferen en het vervolgens op internet plaatsen. De perfecte reclame als het een mooie foto is en de reactie positief gebracht wordt. Negatieve publiciteit in de vorm van tekst of foto is minder. Reacties op social media worden bekeken door ontzettend veel consumenten. Zowel positieve- als negatieve reacties blijven lang hangen en geven een algemene indruk van uw bedrijf. Let hierop!
Komend jaar krijgt deze trend een update. Niet alleen het eten, maar het interieur van de eetplek moet ook fotogeniek zijn. Dus denk er goed over na dat volgend jaar niet alleen uw smakelijke food-foto’s op het internet zullen verschijn, maar dat men ook opzoek is naar de foto van hippe en trendy interieurs.
Technology in de Horeca
Ook in de horeca kunnen we er niet meer omheen; steeds meer menselijke taken worden overgenomen door computers. En met het nijpende personeelstekort is dat een ontwikkeling die we maar beter kunnen omarmen. Op steeds meer plaatsen kunnen gasten zelf hun bestelling plaatsen via een bestelzuil, app of tablet op tafel. Dit scheelt wachttijd voor de gasten maar ook mankracht in de bediening. De verwachting is dat de rol van technologie in de horeca alleen maar zal toenemen.
Duurzaam verpakken
Duurzaamheid is al jaren een hot item in de Nederlandse horeca. Inmiddels is bekend geworden dat er vanaf 2021 een Europees verbod op plastic wegwerpmateriaal komt. Afhaal- en bezorgdiensten moeten op zoek naar duurzame alternatieven voor plastic bekers, wegwerpbestek en piepschuim menubakken. Maar ook simpele plastic rietjes zullen vervangen moeten worden. Het duurt nog wel even voordat de nieuwe wetgeving van kracht is, maar 2020 staat in het teken om plastic disposables te vervangen voor duurzame varianten.
Maaltijdbezorging
De populariteit van maaltijdbezorging is nog (lang) niet op zijn retour. Sterker nog, het toenemende aantal “bezorgfietsen” laat zien dat er steeds meer maaltijden besteld- en bezorgd worden. Steeds vaker verbouwen ondernemers hun zaak om hem opnieuw in te richten als productiekeuken voor het bezorgen van maaltijden of kiezen ze niet meer voor dure horecaruimte op A-locaties maar vertrekken naar bedrijventerreinen of minder populaire delen van de stad. Het aanbod aan bezorg-maaltijden wordt ook steeds groter en zal het komend jaar alleen maar groeien.
Functionele voeding
Eten in de horeca krijgt een steeds meer functionele reden. De horeca zal zich in 2020 steeds meer bewust moeten gaan worden van de groeiende vraag naar gezonde voeding. Dè groeimarkt voor de komende jaren is de markt voor functionele voeding. Dit zijn voedingsmiddelen met gezondheids-bevorderende elementen. De markt voor functionele voeding groeit jaarlijks zo’n 10 tot 15%. Dit is duidelijk hoger dan de reguliere voedingsmiddelenmarkt. Speel slim in op deze trend door meer aandacht te besteden aan specifieke voedingsstoffen, dieetwensen, lactosevrije, glutenvrije en vegetarische gerechten op uw menukaart. Een absolute must op uw menukaart anno 2020.
Mocktails en Alcoholvrij
Natuurlijk worden er in de horeca nog altijd wijn, bier en alcoholische dranken geschonken. Maar alcohol krijgt een steeds minder positief imago. Steeds meer consumenten gaan zelfs voor een leven zonder alcohol. Daarbij heeft de horeca een verplichting om alcoholvrije dranken aan te bieden aan gasten die nog een voertuig moeten besturen (BOB) en jongeren onder de 18 jaar. Hierdoor komen er steeds meer alcoholvrije variaties op de markt. Waar alcoholvrije cocktails ooit amper werden besteld zijn het nu het luxe alternatief voor een glas frisdrank. Alcoholvrij is helemaal hip. De absolute trend voor 2020 is om uw gast een gevarieerd aanbod aan alcoholvrije dranken aan te bieden zoals mocktails, alcoholvrije (speciaal-) bieren en alcoholvrije wijnen.